فاصلهي عرضي در خودروها بهمعني اندازهي بين دو چرخ جلو يا عقب است. اين فاصله که در متون خودرويي Track ناميده ميشود، تأثير مستقيمي بر پايداري خودرو دارد. بهطوريکه در حال حاضر يکي از ابرخودروهاي دنيا به اسم لامبورگيني Aventador با رکورد 1720 ميليمتر داراي بيشترين فاصلهي بين دور چرخ جلويياش است.
در سالهاي نهچندان دور اين رکورد در اختيار مرکوري Monterey به ميزان 1628 ميليمتر بود.
يکي از اسپرتترين و در عين حال آفرودترين وانتهاي دنيا، فورد F150 ويرايش SVT Raptor است. خودرويي که فاصلهي بين دو چرخ جلويياش 1879 ميليمتر شده است.0
در حال حاضر سه شاسيبلند کمپاني جنرالموتورز آمريکا به دليل استفاده از پلتفرم مشترک، توانستهاند يک رکورد را در اين زمينه کسب کنند؛ يعني کاديلاک Escalade، شورولت Suburban و جيامسي Yukon هر سه با فاصلهي عرضي 1745 ميليمتري در محور جلو توليد ميشوند.
در بين خودروهايي که ديگر توليد نميشوند هامر H1 فاصله 1819 ميليمترياش تا 10 سال پيش حرف اول را ميزد.
در حال حاضر فورد E150 تيپ Regular با فاصلهي عرضي 1786 ميليمتر بيشترين در کلاس خودش را دارد.
شايد عجيب باشد ولي در بين اين همه سوپراسپرت، بامو i8 را ميبينيم که با رکورد 1722 ميليمتر نفر اول شده است.
حتي لامبورگيني Aventador نيز توانسته رکورد اين خودرو آلماني را بشکند. در حاليکه ايتاليايي فوق با فاصلهي عرضي 1700 ميليمتري در محور عقب، رکورددار سواريهاي روباز است.
در دنياي سواريهاي استيشن، اين مرکوري Marquis است که توانسته بود بيشتري فاصله را از آن خود کند. بين دو چرخ عقب اين آمريکايي کلاسيک 1633 ميليمتر فاصله بود.
Dodge RAM 3500 با رکورد 1925 ميليمترياش در صدر کلاس وانتها ميايستد.
کاديلاک Escalade با اختلافي فاحش نسبت به رقباي خود توانسته بيشترين فاصلهي عرضي محور عقب را فراهم کند. اين آمريکايي پرابهت رکوردي 1744 ميليمتري دارد.
هامر H1 بار ديگر در اين فهرست بهعنوان يک «ترين» قرار گرفت. البته اين مربوط به رکورد اين خودرو تا پيش از سال 2006 ميشود.
ديگر نبايد از حضور پيل P50 در رکوردهاي کمترين، کوچکترين و باريکترين تعجب کرد. اين خودرو با فاصلهي عرضي تنها 990 ميليمتر در محور جلو، کمترين در نوع خودش است.
در دههي 50 و 60 ميلادي بامو خودروي ميکرو سايزي ميساخت به اسم Isetta. محصولي که اکنون تبديل به رکورددار کمترين فاصلهي محوري در عقب است.
اشتباه نکنيد. اين همان مرسدس-ميباخ Pullman ساده نيست. اين ويرايش S600 Guard است. يکي از لوکسترين و مدرنترين خودروهاي ضدگلولهي دنيا. محصولي که دقيقا به همين خاطر، وزني 5100 کيلوگرمي پيدا کرده است.
از بين خودروهاي کلاس استيشن اين اولدزموبيل Custom Cruiser است که با وزن 4400 کيلوگرمياش توانسته سربلند باشد.
سال 1940 مرسدسبنز يک محصول بسيار ويژه به اسم 770-W150 توليد کرد که توانست با رقم 4410 رکورد سنگينترين روباز دنيا را از آن خودش کند. اين محصول بهصورت عرضهي محدود روانهي بازار شد.
پيش از آن يعني در 1931 ميلادي بوگاتي با توليد نسخهاي ويژه از لوکسهاي رويال خود به اسم تيپ Kelner وزني معادل 3175 کيلوگرم پيدا کرد و تبديل به سنگينترين کوپه دو درب کلاسيک دنيا شد.
به عقيدهي خيليها اين يک کاميون کشنده است. در حالي که شرکت اينترنشنال مد XT را واقعا در کلاس وانتها توليد کرده است. اين باربر غولآسا وزني معادل 6600 کيلوگرم دارد.
علاقهمندان به سري فيلمهاي خودرويي «سريع و خشن» حتما اين هيولا را به ياد دارند. شاسيبلندي از کمپاني کانکوئست به اسم Knight XV با وزني معادل 5900 کيلوگرم. اين خودرو بعد از سال 2008 توسط برخي از ارتشهاي دنيا به عنوان يک خودروي زرهي نظامي به خدمت گرفته شد.
در حال حاضر در بين تمام ونهايي که روي خط توليد ميروند، ايويکو Daily با وزن 3075 کيلوگرمي رکورددار است.
اين رکورد تا سال 2013 در اختيار ون معروف مرسدسبنز يعني Vario بود. خودرويي بسيار کشيده که چيزي در حد و اندازههاي يک مينيبوس به نظر ميرسيد.
درباره این سایت